25 november 2016

'Het mooie van LocalFocus is dat het geschikt is voor zowel web als print'

Lex Aalders werkt als vormgever op de redactie van Reed Business in Doetinchem. Hij gebruikt LocalFocus dagelijks en maakt grafieken voor titels als BoerderijPig ProgressWorld Poultry en AllAboutFeed. Wij vroegen hem naar zijn ervaringen.

Wie maken er bij Reed Business nu precies gebruik van LocalFocus?
“We maken voor de agrarische titels al jaren dagelijks gebruik van LocalFocus. We krijgen van onze Markt-redactie te horen dat ‘die en die grafiek klaarstaat’. Die zoeken we dan op in LocalFocus, geven de grafiek de juiste instellingen mee en dan zijn we eigenlijk al klaar.”

En hoe frequent is dat gebruik dan?
Een voorbeeld van grafieken gemaakt met LocalFocus
in de printuitgave van Boerderij.
“Voor Boerderij.nl maken we iedere dag wel tien grafieken waarin we de laatste marktontwikkelingen delen met het publiek. Voor de dagelijkse krant, gebruiken we eigenlijk dezelfde grafieken met een ander sausje.” Voor het wekelijkse Boerderij magazine maken we zo’n 15 grafieken.”

Hoe werkt dat precies?
“Het mooie van LocalFocus is dat de grafieken voor zowel online en offline gebruik geschikt zijn. De mannen van LocalFocus hebben ook onze eigen huisstijl geïmplementeerd. We kunnen nu gemakkelijk schakelen tussen standaardafmetingen, voor wanneer we een grafiek online of offline willen gebruiken en ook de CMYK-kleuren zijn ingesteld. Deze kunnen we met één klik aanpassen zodat de grafieken over de titels heen een uniforme uitstraling hebben.”

Hoe zit dat met de data?
“Wij maken eigenlijk geen gebruik van de LocalFocus Nieuwsdienst, maar des te meer van onze eigen database die gekoppeld is aan het platform.”

Goh, vertel daar eens iets meer over.
“We krijgen iedere dag updates van marktcijfers, die zitten in een database. Deze database is gekoppeld aan LocalFocus waardoor de cijfers op het platform automatisch worden bijgewerkt. Met één druk op de knop kunnen we de grafieken maken.”

Waarom gebruiken jullie hier LocalFocus voor? Dat kun je toch ook wel anders doen?
“Met name om de snelle switch tussen print en online te kunnen maken. We werken veel met content die in eerste instantie online gepubliceerd wordt, maar later ook meegaat in de printedities van de titels. Dankzij LocalFocus hoeven we die grafiek nu nog maar één keer te maken.”

Hoe deden jullie dat voorheen dan?

“Voor de internationale titels bijvoorbeeld, stuurden we datasets naar India. Dat duurde lang hoor, je zat uren en soms wel een dag te wachten tot een grafiek weer terug kwam. Die werd gemaakt aan de hand van een vormbeschrijving.”

En als het dan niet goed was?
“Ja, dan moest het weer terug. Alleen al een tikfout in de beschrijving kon uren extra tijd kosten.”

Dus tijdsbesparing is voor jullie het grootste voordeel van LocalFocus?
“Ja, maar ook dat het minder foutgevoelig is. De Excelbestanden gingen naar de vormgever, die ging ermee knippen en plakken en verwerkte de gegevens in een illustrator-programma. Dat duurde niet alleen veel langer, maar er werden toen ook veel meer fouten gemaakt omdat er handwerk bij komt kijken. Met de software van LocalFocus maak je van een dataset direct een grafiek.”

Wat zou je in de toekomst nog met LocalFocus willen doen?
“Ik zou nog wel wat meer met kaartjes willen doen. Dit doen we online al wel, maar in print nog niet echt. Een infographic met informatie over de uitbraak van ziektes bijvoorbeeld, dat lijkt me echt interessant.”


Wil je zelf experimenteren met de printexport van LocalFocus?

Meld je dan hier vrijblijvend aan voor LocalFocus Go