Hoe gebruik je de oren en ogen van je lezers tijdens de coronacrisis?

Het dagelijks leven wordt flink omgegooid vanwege de coronamaatregelen. Iedereen die kan werkt thuis. Zowel buurtcafés als chique restaurants openen afhaalloketten of gaan bezorgen. De yogastudio om de hoek biedt virtuele lessen aan en alle evenementen worden afgelast.

Met Mapgather verzamel je informatie van je lezers op de kaart, zoals bijvoorbeeld over alle ontwikkelingen die ik hierboven heb beschreven. Dit is waardevolle informatie die je niet snel op een andere manier kan verzamelen, en de ogen en oren van jouw publiek helpen je dus!

Zo creëer je niet alleen snel een overzicht van nieuwe initiatieven in jouw regio, maar verzamel je bijvoorbeeld ook foto’s ook van lezers (en hun coronadagbesteding). Het mooie is dat iedereen zo’n kaart maken, of je nu van de media bent, een gemeente of van een andere organisatie.

image (1)
De Mapgather-kaart van RTV Utrecht

RTV Utrecht startte al een tof initiatief. De omroep verzamelt foto’s van bijzondere situaties tijdens de coronacrisis op de kaart. Van uitgestorven pleinen tot nieuwsgierige huisdieren tijdens het thuiswerken. Hun verzamelkaart is hier te zien.

Een project starten is simpel: jij bedenkt wat je aan jouw publiek wil vragen en de bezoekers van jouw website voegen reacties toe. Je kunt Mapgather op veel verschillende manieren inzetten. Eerder lanceerde LocalFocus samen met de regionale omroepen het Meldpunt Onveilig Verkeer en vroeg RTV Oost haar lezers bijvoorbeeld om activiteiten op de kaart te zetten tijdens Open Monumentendag.

Zelf aan de slag? Maak gratis je eerste crowdsourcekaart

Heb je een goed idee? Dan horen wij die graag. We kunnen je ook helpen bij het maken van je eerste crowdsourcekaart. Stuur een mailtje naar jelle@localfocus.nl, dan bellen wij je zo snel mogelijk terug. In deze tutorial vind je alvast een antwoord op veel vragen. 

Ontdek meer van ANP Localfocus blog

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder